TENS UN CICLE MENSTRUAL SALUDABLE?

El cicle menstrual és el mecanisme fisiològic mitjançant el qual el nostre cos es prepara per a la reproducció.

En la primera fase del cicle tenim una major quantitat d’estrògens fins arribar al punt més alt, en què es produirà l’ovulació. A partir d’aquell moment, el nostre cos començarà a produir progesterona per preparar l’úter per una possible implantació de l’òvul fecundat. Si això no es produeix, el teixit que s’ha generat dins l’úter (endometri) es desprendrà i produirà el sagnat menstrual.

Totes dues hormones, tant els estrògens com la progesterona, tenen la seva importància i funcionament dins l’organisme i és essencial que es trobin en equilibri per un correcte cicle menstrual.

Però quins paràmetres hem de tenir en compte per valorar el nostre cicle menstrual?

• DOLOR

Habitualment associem dolor amb menstruació i, tot i que per algunes persones pugui semblar impossible, EL DOLOR ÉS FREQÜENT PERÒ NO NORMAL!!

La menstruació no hauria de generar dolor

Podem percebre una sobrecàrrega lumbar, una lleu molèstia suprapúbica el primer dia, sensació de més cansament… però en cap moment ens hauria de limitar en les activitats de la vida diària i, molt menys, requerir medicació.

La menstruació és una inflamació fisiològica que el nostre cos hauria de ser capaç de resoldre.

Les causes per les quals la menstruació ens pot generar dolor poden ser múltiples, des de patologies associades com endometriosi, miomes, ovaris poliquístics… a un excés d’estrògens a l’organisme o un desequilibri en les prostaglandines.

Si tenim dolor hem de buscar la causa, no ens podem conformar

• DURACIÓ DEL CICLE

Va des del primer dia que apareix la menstruació fins la menstruació següent.

Es consideren normals períodes de 25-32 dies🡪 fins a 35 dies es poden considerar dins la norma si no apareix cap altra simptomatologia.

• DURACIÓ DEL SAGNAT

La duració de la menstruació hauria d’oscil·lar entre 3-5 dies.

• QUANTITAT DEL SAGNAT

La quantitat del sagnat varia en funció del pes i l’altura, però el total de la nostra menstruació no hauria de sobrepassar els 80 ml. Un sagnat molt abundant ens indica que hi ha massa creixement endometrial, i això pot anar lligat a la presència de dolor.

• PRESÈNCIA DE COÀGULS

El flux menstrual normal hauria de tenir una textura tipus nèctar sense la presència de sang coagulada. La copa menstrual ens permetrà observar de forma directe aquest flux i la seva quantitat.

• PRESÈNCIA DE SÍNDROME PREMENSTRUAL (SPM)

La Síndrome Premenstrual (SPM) es coneix com el conjunt de símptomes que es repeteixen de forma cíclica durant els 10 dies anteriors a la menstruació 🡪 per exemple: tensió mamària, canvis bruscos en l’estat d’ànim, ansietat, insomni, retenció de líquid, dolor abdominal, acne…

La síndrome premenstrual no és normal ni saludable

Podem percebre certs canvis al llarg del cicle com a conseqüència de la fluctuació hormonal, però hem de saber diferenciar-los del que es considera una SPM. Aquest canvis haurien d’aparèixer de forma esporàdica, breu en el temps, no relacionats entre si i, sobretot, no ens haurien de limitar en la nostra vida diària de cap manera.

En ocasions, la societat tendeix a normalitzar tot aquest conjunt de símptomes, però hem d’entendre que darrera de la SPM sempre hi ha una causa real, ja sigui una alteració hormonal, canvis químics en el cervell o una patologia que desconeixem.

Actualitat: anticonceptius hormonals

Actualment la primera línia d’intervenció per tractar gran part del problemes associats al cicle hormonal és l’ús d’anticonceptius hormonals.

Quan l’eix hipotàlam-hipòfisi-ovari fisiològicament no funciona correctament i produeix una determinada simptomatologia, s’introdueixen els anticonceptius hormonals com a reguladors. Els anticonceptius proporcionen una quantitat d’estrògens i progesterona exògens (és a dir, externs, no generats de manera natural pel propi cos). Aquestes hormones són percebudes pel nostre cervell (hipotàlam i hipòfisi) i aturen l’activació completa dels nostres ovaris, ja que entenen que els nivells hormonals estan coberts.

Està bé utilitzar anticonceptius hormonals quan hi ha una patologia dolorosa severa (com per exemple, endometriosi), per millorar la nostra qualitat de vida, però en la gran majoria de casos el què ens hauríem de preguntar és:

Realment és la solució?

Què passarà quan els deixem?

Tenen el mateix efecte en l’organisme les hormones naturals que les sintètiques?

Valen la pena els efectes secundaris?

Tenim altres opcions per regular el nostre cicle hormonal?

contacta amb nosaltres

De dilluns a divendres de 08:00 h a 14:00 h i de 15:00 h a 20:30 h
(els dies festius tenim tancat)

Correu electrònic: fisiosalutmataro@hotmail.com